Kenyan experience - Reisverslag uit Rangala, Kenia van Amanda Wouters - WaarBenJij.nu Kenyan experience - Reisverslag uit Rangala, Kenia van Amanda Wouters - WaarBenJij.nu

Kenyan experience

Door: Amanda Wouters

Blijf op de hoogte en volg Amanda

27 Januari 2014 | Kenia, Rangala

11-01-14
Vandaag hebben we een boottocht gedaan met zn alle. Dat was bij de Yala river. Dat is een van de grootste meren van de wereld. Na ongeveer 20 minuten rijden met de tucktuk over de hobbelige wegen waren we dan eindelijk bij de rivier. We liepen meteen door naar onze boot. Het was een echte Keniaans bootje. Nadat we onze reddingsvesten aan getrokken hadden gingen we dan eindelijk varen. Na een paar minuten kwamen al de eerste hippo's boven water. Woow wat zijn die groot. We kwamen ook een nijlpaard tegen die aan het bevallen was. We konden het zelf niet goed zien, maar de gids die ook bij ons in het bootje zat vertelde dat die dacht dat de nijlpaard aan het bevallen was. Toen we klaar waren met de boottocht werden we afgezet bij Kibokobe. Dat is een luxe resort. Dat kon je al meteen zien want er was ook een zwembad. We zijn daar wat gaan drinken en hebben nog even lekker in de zon gelegen. We hadden alleen geen bikini bij omdat we er niet op hadden gerekend dat we ergens konden zwemmen.. Ik had het op een begeven moment zoo warm dat ik tegen de meiden zei wie springt er zo mee in het zwembad, waarop Amy antwoordde dat ze wel mee wilde. Dus nog even gewacht en daarna zijn we met kleren en al het zwembad ingesprongen. Je droogt toch zo op met dit weer.. Wat was dat lekker zeg even in een koud zwembad!! Toen we weer opgedroogd waren gingen we betalen voor ons drankje. Dat bleek niet alleen ons drankje te zijn, want we moesten ook nog is gaan betalen omdat we daar gezeten hadden. Dat hadden ze ons niet verteld en daar waren we ook niet blij mee! Dat hebben we dan ook zeker gezegd dat we het niet netjes vonden dat er tegen ons niks over verteld is.. We zijn toen weer terug naar Panda's Paradise gegaan, hebben ons zelf snel omgekleed en zijn toen naar Els gegaan. Dat is een vrouw die een organisatie hier heeft voor gehandicapte kinderen. In Kenia worden nog steeds gehandicapte mensen in kelders gestopt en krijgen daar geen daglicht. Ze organiseert met veel andere mensen activiteiten voor deze kinderen zodat dit stopt. Dit komt omdat ze zelf in het verleden een ongeluk heeft gehad. Ze is op haar 3de haar benen verloren door een tram ongeluk. Dit heeft haar erg geïnspireerd om dit te doen waar ze nu mee bezig is. Nadat we weer terug waren zijn we ons klaar gaan maken voor ons eerste Keniaans avondje stappen! We zijn eerst met zn allen uit eten geweest, en zijn daarna opzoek geweest naar een leuke uitgaansplek. Wat nog best lastig was.. We zijn bij ongeveer 3 verschillende plekken geweest omdat iedereen eerst allemaal zat. Dit kwam omdat er voetbal op tv was en er grote schermen hingen waarop het te zien was. Uiteindelijk zijn we toch weer terug gegaan naar de eerste plek, eenmaal binnen was het ongeveer 1 uurtje rustig en zat iedereen nog. Wij zijn toen met zn allen op de dansvloer gaan staan en even later stond het erg vol. We konden bijna nergens meer staan zo druk was het. We hebben ook nog dansles gehad van een Keniaan. Die wilde dat ons zo graag leren. Het uitgaan is hier erg anders dan in Nederland, maar ik heb me echt vermaakt! Rond 1 uur waren we weer thuis, omdat het hier niet erg veilig is om pas om 3/4 uur naar huis te gaan..
12-01-14
Deze dag konden we eindelijk uitslapen!!! Nadat we ons weer helemaal opgefrist hadden zijn we boodschappen gaan doen. Dit omdat we in Rangala geen goede supermarkten hebben zoals je die in Kisumu hebt. We moesten dus voor 2 weken boodschappen gaan halen, wat nog een hele klus is als je dit binnen 2 uur moet doen. Vooral in een winkel die je niet kent. Wij snel alle spullen bij elkaar zoeken en alles in het karretje gegooid met wat we konden vinden van vlees.. Het is hier best goedkoop tenminste veel goedkoper dan in Nederland. Maarja als je nergens naar kunt kijken en alles zomaar pakt is het niet erg goedkoop meer.. Daarna nog het allerleukste alle boodschappen in de tuc tuc en daarna nog is 1,5 uur in de bus. Wat een gedoe was dat zeg.. Maar het is ons gelukt! Wel zijn er een paar energy blikjes gesneuveld, maar dat was ook het enige gelukkig. Toen we eenmaal bij ons huisje aankwamen, vroegen we ons af waar is de sleutel nou? Dus wij alle tassen doorgezocht maar konden nergens de sleutel vinden.. Echt weer een actie wat ons weer moet overkomen. Ik en Amy gingen naar de sister om daar de reserve sleutel te halen. Ze was druk bezig, want er waren Australische mensen op bezoek. Wij dachten even snel een vraag te stellen over de sleutel, maar nee we moesten ons eerst even uitgebreid gaan voorstellen aan de mensen.. Toen we dat gedaan hadden zei ze dat ze er zo aan zou komen. Dat was gelukkig ook zo en naar een paar sleutels uitgeprobeerd te hebben pastte er gelukkig 1!! Yessss, we konden eindelijk naar binnen na 1 uur gewacht te hebben voor de deur.. Snel alle boodschappen uitgeladen en op de bank geploft. Zo dat was me een dagje!!
12-01-14 tot 17-01-14
Jammer genoeg is het weekend weer voorbij en staat er weer een hele week stage voor de boeg. Het is elke dag hetzelfde ritueel. De kinderen wassen, beddengoed verschonen, dekens buiten hangen enz. In het begin ging ik altijd mee om de was te doen, maar hiermee ben ik al snel gestopt. Ik ga gewoon lekker bij de kinderen zitten en met ze spelen. Dat vinden ze erg leuk en de meeste komen niet meer van me af.

Dinsdag ben ik gezellig met Sascha een dagje mee geweest. Zij loopt stage op de Nursery. We gingen naar de final class. In de ochtend hebben we les gegeven aan de kinderen. Sascha heeft de woorden opgeschreven en daarna samen met de kinderen geoefend. De kinderen hadden er wel moeite mee, maar dit is juist goed want dan leren ze er juist van. We hebben de kinderen 1 voor 1 de woorden laten uitspreken. Wat ik juist erg leuk vond is dat als een kindje klaar was om de woorden op te noemen dat dan de hele klas een liedje ging zingen dat diegene het goed gedaan had! We hadden woorden als hoofd schouder knie en teen. Dus vandaar dat de juffrouw het liedje ging zingen met de kinderen. De kinderen vonden dat erg leuk en iedereen ging staan en deed ons na. Na de pauze zijn Sas en ik de kinderen gaan schminken. We hadden ons al op voorbereid dat elk kindje meteen aan de beurt wilde. Dus vandaar hadden we papier meegenomen zodat de rest kon kleuren. We hebben de kinderen een voor 1 geschminkt. Gelukkig kwam Judith ook nog om ons te helpen. We hebben de kinderen geschminkt als spider man, leeuwen, hondjes en vlinders. Al ben ik zelf niet zo heel goed in tekenen en dus ook niet schminken. Ik heb daarom ook alleen spiderman op de gezichten gedaan. De rest liet ik aan Sas en Judith over die konden dat veeeel beter als ik !! We lieten aan de kinderen zien hoe ze eruit zagen via een spiegel. Die gezichtjes toen, aaaahw zoo schattig! Ze waren zo blij!! In de middag zijn ik, Sas en Amy naar de boysschool gegaan om een middagje te voetballen. We liepen naar het veld en er liepen zoveel jongens mee met ons. Er zitten 90 kinderen in 1 klas en we hadden 2 klassen bij ons.. Dat gaat natuurlijk niet in 1 veld passen dus hebben we groepen van 11 kinderen gemaakt. Sascha had groep 5 en ik had groep 6. Het was erg leuk om met ze te voetballen en we hebben 2-0 van groep 5 gewonnen! 'S avonds een rustig avondje gehouden met de meiden en lekker een filmpje gekeken!

Woensdag heb ik een ochtendje op mijn stage gelopen en lekker met de kindjes gekroeld. In de middag ben ik met Amy mee gegaan. Dit omdat ze ons zo graag de rivier wilde laten zien. Ze vond dit zo leuk de vorige keer dus ik was wel benieuwd. In de middag hebben we met de kinderen gedanst, wat ze erg leuk vonden!! We hebben met de kinderen geknikkerd. Amy een groep en ik een groep. Eerst had Amy veel meer kinderen in haar rij staan, maar toen de kinderen heel enthousiast reageerde toen ze de steen hadden aangeraakt met hun knikker en ik net zo hard meedeed kwamen er toch wel een paar kinderen bij staan. Naderhand was het meer een gek en druk spring boel dan dat we nog serieus aan het knikkeren waren. De kinderen waren zo enthousiast dat Amy en ik niet eens meer mochten lopen.. Nee we werden beide opgetild en werden overal naar toe gedragen. Op een gegeven moment werden we zelfs boven hun hoofd gedragen! Zo lief zijn die kinderen daar en wat heb ik me toch vermaakt!! Toen het half 4 was zijn we samen met de kinderen Sascha op gaan halen van haar stage om daarna meteen naar de rivier te gaan. Dat was wel een half uur lopen vertelde Amy aan ons. Eenmaal aangekomen bij het rivier was het ongeveer een kwartiertje lopen.. Het was geen grote rivier, maar toch wel leuk om te zien. De kinderen moeten daar 1x per week water halen dus dan hebben ze allemaal flessen bij. Sterk dat die kinderen al zijn!! Ze dragen die kannen met water op hun hoofd weer mee terug. De kinderen vonden het echt heel leuk dat we mee gingen en lieten onze handen ook de hele weg niet meer los. Wat ik ook erg lief vind is dat als je een keer struikeld ze dan sorry zeggen, terwijl ze er dan niks aan kunnen doen. De kinderen hadden zelf geen flessen meegenomen omdat ze eigenlijk die dag niet naar de rivier moesten. We hebben toen bij ons huis een paar flessen met water gevuld en die uitgedeeld aan de kinderen. Daar waren ze erg blij om en het was ook zo op!! In de avond hebben we een rustig avondje gehouden en alweer een filmpje gekeken met zn allen.

Donderdag ben ik weer een volle dag op mijn stage geweest. In de middag is Judith gelukkig met mij meegegaan en hebben we toen lekker buiten gezeten met de kinderen. Dat vonden de kinderen erg leuk. Er stonden wel koeien los op het gras en de kinderen wilde daar maar al te graag naar toe lopen. Dus dat was ze elke keer weghalen uit de buurt van de koeien. Je weet maar nooit wat ze kunnen doen.. In de middag ben ik een uurtje met Sas mee geweest, dit omdat ik eigenlijk 2 uur pauze heb in de middag. Ik maak dan ook wat meer uur zodat ik goed aan mijn uren kom. We hebben met de kinderen gebowld met lege flessen en daarna gevoetbald. Nouja gevoetbald.. Het was meer 20 kinderen achter de bal aanrennen en oppakken en dan snel weg rennen. Allemaal op elkaar en vechten voor de bal. Ik vond dat wel raar om te zien, maarja dat is hun manier van spelen.. De kinderen vonden het erg leuk en daar gaat het natuurlijk uiteindelijk om!! In de avond ben ik samen met amy een kaartspelletje gaan spelen met wat alcohol. We kunnen vrijdag namelijk lekker uitslapen dus daar moet natuurlijk wel even wat op gedronken worden !!

Vrijdag
Aah lekker kunnen uitslapen, nouja uitslapen was het niet echt.. Ik werd weer vroeg wakker van de hanen die weer is niet hun mond kunnen houden.. Beetje jammer, maar was gelukkig wel goed uitgerust. Ik moest vandaag om 11 uur beginnen met stage. Ik heb weer lekker met de kinderen gekroeld en samen met ze gespeeld. Wat vinden ze aandacht krijgen toch leuk!! Soms wel is te leuk, want als ik dan weg loop gaan ze allemaal huilen.. Maar gelukkig ben ik er nog eventjes en kan ik nog vaak met ze kroelen. Ik ben na de grootte pauze weer een uurtje met sas mee geweest. We hebben lekker met de kinderen gedanst. Wat vonden ze dat leuk. Iedereen ging ons na doen en een plezier wat die kinderen hadden. Toen we de muziek uitzette riepen ze allemaal aaah. Zo jammer vonden ze dat, dus hebben we ze beloofd om snel weer te gaan dansen. Na dat dit klaar was ben ik weer naar mijn eigen stage gegaan en zijn we weer met de kinderen naar buiten gegaan. Echt genieten om de kinderen zo blij te zien als ze even buiten zijn!! In de avond zijn we ook nog even langs mijn stage geweest voor extra uurtjes. Er was alleen niet zo heel veel te doen dus we waren al snel weer klaar. We zijn toen lekker buiten gaan zitten. Ik was druk aan het praten tegen Amy totdat ik iets tegen me aan kreeg. Ik dacht eerst van wat gooit Amy nou weer een doek tegen me aan. Maar toen keek ik naar haar en zag ik haar zo naar binnen rollen waarvan ik schrok en meteen van mijn stoel afsprong en naar binnen rende. Toen hebben we heel hard gelachen. Dus ik vroeg van wat was dat, toen zei ze dat er een vleermuis tegen me aan vloog. Bah bah moet weer bij mij gebeuren hee.. Nog veel gelachen toen en nog een leuk avondje gehad! Eindelijk weekend yesss! Morgen dagje weg met onze groep. We gaan naar het regenwoud toe , ben benieuwd hoe dat is.


18-01-14

Vandaag vroeg opgestaan voor een dagje regenwoud. Consolata had een auto voor ons geregeld zodat we erheen konden. We zaten met zn 4 en achterin en consolata zat in de kattenbak. Wat een erg leuk gezicht was om te zien. We hebben er ongeveer 2 uur over gereden. Ik had er best veel zin in totdat we even met een man gingen praten en hij ons ging uitleggen wat het precies inhield. Hij zei dat deze wandeling ongeveer 3 a 4 uur zou duren. Ik ben zowiezo al geen natuurmens. Lopen vind ik opzich niet zo heel erg maar wel als het zo lang moet. Maarja moed verzamelen en lekker gaan wandelen in het bos met zn allen. Na een half uur was ik het al beu. De man vertelde dat je goed moest opletten waar je liep omdat je ook slangen tegen kon komen. Ik heb dan ook de hele tijd naar de grond gekeken omdat ik er niet op zat te wachten dat ik op een slang zou gaan staan. Als ik dan af en toe is rond keek zag ik eigenlijk alleen hetzelfde. Om toch een beetje positief te blijven hebben we maar muziek aan gezet om de wandeling toch nog wat leuker te maken. Dat kun je toch alleen maar zelf doen. Toen we weer terug waren ben ik meteen in het gras gaan liggen. Wat was ik moe zeg. Maar om toch nog even iets positiefs te zien we zijn wel weer lekker sportief bezig geweest! We mochten alleen nog niet weg, want er werd ons een heel maaltijd aangesmeerd. We werden aan een tafel gezet met een pizza voor onze neus. Heel lief natuurlijk, maar alleen jammer dat wij geen keus hadden. Achteraf wisten we waarom we geen keuze hadden en moesten eten. Zoo voor 1 klein stukje pizza moesten we 900 chilling betalen.. Daar kunnen we 2 keer van uiteten in Kisumu. Dus wij naar de baas om te zeggen dat we het echt belachelijk vonden en het ook niet gaan betalen. Hij vertelde dat hij ons al korting had gegeven, maar wij hielden goed stand. Uiteindelijk per persoon 300 chillings betaald, is toch weer heel veel minder!! Daarna zijn we weer terug gegaan. We zijn eerst langs equator gereden. Dat is een monument die aantoont waar de evenaar ligt, dus daar moesten we natuurlijk wel een foto mee hebben. We hebben in de avond weer een film gekeken met zn allen. Ook zijn we weer optijd naar bed gegaan, want we gaan morgen naar de kerk.

19-01-14

Daar stonden we dan om 7 uur 's ochtend in de kerk. We zijn maar achterin gaan zitten zodat we niet zo erg opvielen. Toen de kerk iets voller zat merkte we al gauw dat we bij een mannenkant waren gaan zitten.. De dienst duurde 2 uur, wat erg vermoeiend was omdat ik toch nog best wel moe was. Ik heb dan ook de helft van de dienst met mn ogen dicht gezeten, kon ze echt niet meer openhouden. Gelukkig waren er nog meer die zo zaten omdat ze aan het bidden waren, dus viel het niet zo op! Als we moesten gaan staan om een soort dansje te doen heb ik wel meegedaan. Het was leuk om mee te maken, maar zou echt niet elke zondag zo vroeg mn bed uit gaan om naar de kerk te moeten. Nadat we weer terug thuis waren ben ik meteen weer terug mn bed in gaan liggen. Even wat slaap inhalen. Toen ik weer wakker was heb ik Juul en Judith uitgezwaaid. Juul gaat nu verder bij de andere groep. In de tussentijd alles schoongemaakt zodat er weer fatsoenlijk geleefd kan worden. Totdat ik werd geroepen door de andere meiden. Ze hadden een smsje gekregen van onze coach.. Ze had een busongeluk gehad. We konden het eerst niet geloven en we waren nog nooit zo stil geweest! Wat was dat een kut moment zeg, om dat te horen te krijgen terwijl je hier zit en helemaal niks kan doen en ook eigenlijk helemaal van niks af weet.. Gelukkig hebben ze het overleefd en zijn ze er erg goed vanaf gekomen. Daar zijn wij heeel erg blij om!!! We kregen in de middag een telefoontje van Rachel die vertelde wat er precies gebeurd was. Ze vertelde dat de bus moest uitwijken van een auto. De bus raakte toen in de berm en sloeg toen 4 keer om z'n kop. Judith en juul zijn toen met de auto naar het ziekenhuis gebracht. Judith is gehecht in der zij en Juul had gelukkig niks alleen een paar schrammen. We moesten in de middag naar Ugunja. We moesten daarheen omdat we niks van drinken meer hadden. We gingen met tegenzin, vooral omdat we zelf nu ook een bus moesten pakken. Wat we nu toch echt niet meer zagen zitten. Gelukkig reden ze redelijk veilig en zijn we weer goed thuis gekomen. In de avond hebben we lekker zelfgemaakte friet gegeten en alweer een filmpje gekeken.

20-01-14

Vandaag heb ik stage gelopen tot 1 uur. Dit omdat we gisteren te weinig geld hadden in Ugunja om alles te kunnen kopen voor wat we nodig hadden. De pinautomaat was toen ook kapot dus konden we ook geen geld pinnen. Toen ik met de kinderen aan het spelen was, kwam Consolata langs. Ze kwam vragen hoe het ging en of het lukte nu we met zn 3en zonder coach zitten. We kunnen het met zn 3en gewoon goed redden, maar vond het wel fijn dat ze even langs kwam om te kijken of het echt met ons ging. Het is ook niet niks wat er gisteren gebeurd is.. Toen ik vertelde dat we vandaag naar Ugunja gaan omdat het gisteren niet helemaal gelukt was zei ze dat ze zou wachten om met ons mee te gaan. Toen we allemaal klaar waren zijn we rond 2 uur weggegaan. Het was wel fijn dat ze er bij was, omdat ze de plekken hier beter kent als ons. We zijn toen ook langs Monica gegaan. Dat is een mevrouw die kleren kan maken. We hebben nu een broek en een paar haarbanden besteld. Deze kunnen we zaterdag ophalen dus ben benieuwd wat het eindresultaat gaat worden! Toen we weer thuis waren hebben we met zn allen gekookt. Daarna weer een poging tot een film gedaan maar die was niet leuk dus hebben we hem niet afgekeken. We kwamen toen op het idee om een spandoek te maken voor Judith voor als ze weer terugkomt. We hebben hem meteen afgemaakt en opgehangen voor het geval dat ze er opeens weer is.

21-01-14

Ik heb vandaag wel weer een volle dag stage gelopen. De ochtend ging zo voorbij. We starrtte iets later met het verschonen en de kinderen in bad doen, omdat ze iets met zn allen moesten bespreken. Ik heb er niet veel van kunnen verstaan want het was in hun eigen taal. De sister vertaalde het wel in het engels, maar die praat zo binnensmonds dat ik maar gewoon knik. Na de pauze kwam ik weer op mijn stage aan en toen vertelde ze me dat ze naar het ziekenhuis gingen voor een kindje die hoge koorts had. Ik vroeg toen of ik mee mocht en dat mocht. Ik heb toen ook meteen gevraagd of Sas mee mocht. Ik haar van haar stage gehaald en zijn toen met naar het ziekenhuis gegaan met Valentine. Toen we daar aankwamen moesten we in een kamertje gaan zitten waar de dokter na een paar minuten binnen kwam lopen. Toen heeft ze verteld wat er aan de hand was en toen gingen ze haar onderzoeken. Ik moest haar vasthouden toen ze bloed gingen prikken. Dat was toch nog best lastig, want bewegen wat ze deed! Uiteindelijk is het toch goed gelukt. Het bloed werd via de vinger in een buisje gedaan. Hiermee kunnen ze het bloed testen op HIV en Malaria. De uitslag was snel bekend. Ze had gelukkig geen HIV, maar wel Malaria. Ze kreeg daarom nog een prik met medicatie ervoor erin. Er was ook al bekend in de ochtend dat er vandaag een nieuw kindje zou komen bij Baby Home. Dit kindje kwamen we tegen in het ziekenhuis. Het kindje was 1 maand oud, en nog zoo klein. Zo zielig dat zulke kinderen geboren worden en dan meteen in een weeshuis terecht komen.. Bij alle kinderen van Baby Home zijn de moeders gestorven bij de bevalling, de meeste vaders zijn er nog wel maar kunnen niet voor het kind zorgen. Wel komen ze soms nog wel langs. Bij dit kindje die we in het ziekenhuis tegen kwamen was zijn oma erbij. Die kon er ook niet goed voor zorgen dus vandaar dat ze bij Baby Home komt. Helaas heeft dit kindje wel HIV. Toen we weer terug kwamen bij Baby Home hebben we een welkoms lied voor dit kindje gezongen.

22-01-14

Ik heb vandaag een ochtendje bij mijn stage gelopen. Na mijn middag pauze ben ik met Amy en Sascha mee geweest. We zijn toen naar de girls school gegaan. We hebben toen spelletje kat en muis met hun gespeeld. Dat vonden ze erg leuk. Het was echt een mooi gezicht om iedereen achter elkaar te zien rennen en de touwtjes van elkaar af te zien pakken. Wij zelf deden ook mee en dat vonden de kinderen al helemaal geweldig! Het liefst rende ze hand in hand met je! Na deze stagedag ben ik toen Amy en Sascha met de kinderen naar de rivier waren een beetje de boel gaan schoonmaken. Dat hoort er nu ook jammer genoeg bij.. Na het eten wat buiten gezeten met de meiden en wat kinderen die langs kwamen. We hadden nog wat eten over dus die hebben we verdeeld aan ze. We hadden ook muziek aan staan dus de kinderen gingen allemaal dansen. Echt lief om te zien!! Later op de avond begon het opeens keihard te regenen. Er stond een man buiten zijn maïs op te rapen, dus die hebben we even meegeholpen omdat we het zo zielig vonden dat die in de regen stond. Toen we daarmee bezig waren begon het ook nog is te hagelen. Uiteindelijk waren we net van die verzopen katjes.. Nouja nu we toch al nat zijn dan maar gelijk helemaal goed. We besloten toen maar in de regen te gaan staan en een regendans te doen. Eindelijk afkoeling!!! In de avond Amy en Sascha meegeholpen met hun lesvoorbereiding voor morgen. Voor derest een rustig avondje gehouden met z'n allen.

24-01-14

Vandaag alleen in de ochtend stage gelopen. Amy is eventjes met mij mee geweest, want die had geen school vandaag. Om 1 uur waren we klaar. Dit omdat we dan lekker vroeg weekend hadden en we toch genoeg uren kunnen maken. We zijn in de middag de was gaan doen. Dat dachten we zo eventjes gedaan te hebben, maar uiteindelijk toch nog 3 uur bezig geweest. Gelukkig is het hier heerlijk weer, dus zo erg was het niet om buiten te staan wassen. In de avond hebben we weer een film gekeken. Morgen gaan we weer naar Kisumu tot en met dinsdag. Lekker lang weekend dus!!!

25-01-14

We stonden vandaag weer vroeg op om naar Ugunja te gaan. We hadden hier van de week broeken besteld en die zouden vandaag klaar zijn. De broeken zijn uiteindelijk helemaal niks geworden, alleen de haarbanden zijn nog een beetje leuk. We hadden voor Judith ook 2 broeken en 2 haarbanden beseteld voor haar verjaardag. We baalde dus best wel dat ze niet echt mooi geworden waren.. We zijn daarna weer snel terug naar ons huisje gegaan om onze spullen te pakken voor een weekendje Kisumu. We dachten alleen zo terug te zijn, maar dat was dus niet zo. We hebben ruim een half uur in de Matatu gezeten. Die gaat namelijk pas rijden als heel de bus vol zit en dan ook echt propvol.. Toen we eindelijk bij ons huisje kwamen hebben we dan snel onze spullen gepakt en gewacht op een telefoontje van Consolata. Die zou met ons mee rijden naar Kisumu zodat we niet alleen in de bus zaten. In de avond hebben we lekker met zn allen wat gegeten. Daarna zijn we uit geweest met de meiden van mijn groepje, Judith en Rachel. We waren alweer best vroeg thuis, omdat je het hier niet laat kan maken. We waren daardoor ook niet moe en gingen nog even bij het huisje van Rachel zitten. We hoorden hier erg veel Kikkers dus gingen op het geluid af. We zagen ze in het zwembad zitten, waarop Amy een van de kikkers uit het zwembad haalt. We hebben met de kikkers een fotoshoot gedaan. Wat trouwens niet vrijwillig was voor de kikkers, ze werden gedwongen en in alle posities gehouden. Ook als ik me even weer omdraaide zaten ze bij Rachel op der hoofd. Ook heb ik een heel avontuurlijk zwemuitje gehad met de kikkers, omdat Sas mij in het water duwde. Even later zijn Sas en Amy ook het water ingesprongen. Kort samengevat: het was een top avond die ik nooit meer zal vergeten!!

26-01-14

Vandaag weer vroeg opgestaan. De coaches hadden geregeld dat we naar een sihk tempel konden. Er wonen hier namelijk veel Hindoestanen en. We waren al naar de kerk geweest voor het geloof van de Kenianen en we waren toch ook wel nieuwsgierig over het geloof van de Hindoestanen. We kwamen daar aan en er werd ons verteld wat we moesten doen. We moesten eerst onze schoenen uit doen en ons hoofd bedekken voordat we naar binnen mochten. Het was erg mooi om mee te maken en te zien hoe het bij hun er aan toe gaat. Toen het klaar was werden we uitgenodigd voor een maaltijd. We zijn daarna met de tuk tuk weer naar Panda’s Paradise gegaan. Hier besloten de andere om naar de zondag markt te gaan. Ik bleef samen met Amy en Rachel thuis zodat we de boel konden versieren voor Judith’s verjaardag. Die is namelijk morgen jarig! We wilde ook in de tussentijd een taart voor der bakken, maar we waren best lang in de supermarkt dat dit niet meer kon. We hebben toen maar snel alles versierd zodat dat al gegaan was. De andere meiden hebben ons daarna geholpen om de taart te maken, zodat wij verder konden met de boel versieren. In de middag kwam Sammy nog met zijn dochter voor de verjaardag. Dat was erg gezellig;. Hij vond het erg leuk om te zien hoe wij Nederlanders een verjaardag vieren. Dit omdat hier niks aan je verjaardag word gedaan. We hebben lekker wat gedronken en de taart gegeten. In de avond zijn we weer uit eten geweest met zijn allen. Daarna zijn we naar een reggaeton feest gegaan. Dat leek ons erg leuk, maar het viel ons vies tegen. Gelukkig kwam er na 11 uur een andere dj en die draaide wel goeie muziek. Sas had geregeld dat er om 12 uur een happy birthday lied kwam voor Judith, wat erg leuk was. Uiteindelijk toch nog een leuk avondje gehad met zn allen!

27-01-14

Vandaag heerlijk kunnen uitslapen. Daarna zijn we naar een resort gegaan om lekker even bij te komen en voor Judith haar verjaardag. We hebben hier lekker gezwommen en in de zon gelegen. Lijk nu wel een beetje op een kreeft, maarja dat word straks lekker bruin. We hadden na deze relax dagje echt geen zin meer om te koken, dus zijn we maar lekker gaan uiteten. Het restaurant zag er niet echt best uit, maar de bediening en het eten was erg goed. We hebben lekker genoten van ons laatste dagje in Kisumu, morgen spullen pakken, boodschappen doen en weer voor 2 weken terug naar Rangala.





Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Rangala

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

27 Januari 2014

Kenyan experience

27 Januari 2014

Kenyan experience

10 Januari 2014

Mijn eerste week in Kenia
Amanda

Actief sinds 18 Nov. 2013
Verslag gelezen: 2404
Totaal aantal bezoekers 6642

Voorgaande reizen:

18 November 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: