Mijn eerste week in Kenia - Reisverslag uit Rangala, Kenia van Amanda Wouters - WaarBenJij.nu Mijn eerste week in Kenia - Reisverslag uit Rangala, Kenia van Amanda Wouters - WaarBenJij.nu

Mijn eerste week in Kenia

Door: Amanda

Blijf op de hoogte en volg Amanda

10 Januari 2014 | Kenia, Rangala

Sasa mzungu’s ( hallo blanken)
Hier komt eindelijk mijn reisverslag! Veel meegemaakt en gezien. Aangekomen in Kenia zijn we naar Nairobi gegaan, waar we 2 dagen hebben overnacht in het Shalom House. De eerste dag was erg zwaar met maar een half uur slaap door oud en nieuw en door alle enthousiasme die ik had. ’s Avonds al de eerste stroom uitval meegemaakt toen we buiten zaten. We zaten toen dit gebeurde gezellig buiten wat te kletsen met zn alle! We wisten niet wat we meemaakte en schrokken ons kapot. Je zit natuurlijk in een onbekend land en dan zit je daar opeens in het donker.. Wij snel onze mobiels pakken voor licht. Een paar minuten later ging de nood generator aan wat een enorme lawaai maakte. Wij dachten eerst dat er een auto naar ons kwam rijden, gelukkig gingen toen de lichten aan en zei Sascha dat het de nood stroom was. Sas, Amy en ik hadden wel even paar seconden nodig om van de schrik te bekomen en schoten daarna meteen in de lach. Dit is toch wel heel anders dan in Nederland, daar is het de knop omslaan en de stroom doet het weer. Daarna hebben we nog lang buiten gezeten en nog veel geklets over van alles en nog wat. Toen we weer naar binnen wilde gaan zag Sascha een piki piki staan waar ze mee een foto van wilde. Dus ze ging erop zitten en ik maakte een foto van haar, waarna we super erg schrokken van een poes die buiten geluid maakte, Sascha sprong van de piki piki af en ik en Amy rende zo snel mogelijk naar boven waardoor Amy half over mij heen sprong en het waarschijnijk een heel komisch zicht was voor de kat hoe wij zo bang waren.. Drie ‘grote’ meiden die bang zijn van een katje terwijl er in Kenia nog veel gevaarlijkere beesten rond lopen. We sliepen rond een uur of 4 terwijl we de volgende ochtend weer vroeg op moesten staan. We hadden toen een drukke dag voor de boeg. Pfff wat was het zwaar om mijn bed te verlaten.. We hebben toen wel een erg leuke dag gehad! We zijn naar de olifanten geweest die toen werden gevoed. Daarna zijn we langs de giraffe gegaan en konden we ze voeren! Daarna zijn we naar Kazuri gegaan. Dat is een soort bedrijfje dat is opgebouwd om alleenstaande vrouwen te helpen om geld te verdienen. We kregen daar een hele rondleiding en zagen daar toen hoe de vrouwen zelf de sieraden maken. Ik vond het erg intressant en de vrouwen daar waren ook erg vriendelijk! ’s Avonds nog gezellig wat met zn alle gegeten en natuurlijk konden we weer niet slapen omdat onze dag ritmes helemaal verstoord was. Omdat we alweer niet vroeg lagen te slapen en we om kwart over 5 op moesten staan zijn we door de wekker heen geslapen, waardoor we uit onze bed moesten springen om onze koffers in te pakken en alles optijd in de bus te krijgen om naar Kisumu te vertrekken. Gelukkig is dat allemaal gelukt, en zaten we om 6 uur met zn alle in de bus. We hebben ongeveer 6,5 uur gedaan de reis, wat bijna net zolang was als de reis van Nederland naar Nairobi. Dit kwam door de slechte wegen die ze daar hebben, maar gelukkig hebben we daar niet zoveel van meegemaakt omdat we lekker lagen te slapen!


03-01-14
Vandaag gaan we met de bus naar kisumu. We moesten vroeg opstaan. We hadden onze wekker om 5 uur gezet, maar die was niet afgegaan.. Gelukkig waren de andere meiden optijd wakker en klopte ze bij ons aan om ons wakker te maken. Als dat niet was gebeurd waren we echt te laat. We moesten om half 6 beneden zijn met onze koffers zodat alles om 6 uur ingeladen was. We hadden onze koffers gelukkig al in de avond ingepakt dus het was nu even snel alles bij elkaar rapen wat in mijn handbagage moest en alles na checken of we niks vergeten waren. Toen zijn we snel onze koffers naar beneden gaan dragen. Wat erg zwaar en warm was! Alles stond beneden en we hadden het gered! We zijn optijd weg gereden en hebben zonder stop ongeveer 6 en half uur over gedaan om naar Kisumu te gaan. Maarja een weg zonder niks te beleven gebeurd natuurlijk nooit.. Het waren niet zulke goede wegen en we hobbelden van de ene naar de andere kant. En jaa.. de koffers liggen op het dak en ze zeggen dat zit erg strak vast en gaat niet los.. Nou niet dus. De koffer van Sascha kwam naar beneden gelukkig viel die niet maar hij hing nog maar net vast. Wij stoppen en onze busschaufeur James heeft de koffers weer vastgemaakt. We stonden precies voor mensen dus de kleine kinderen kwamen meteen naar ons toe om te gaan kijken wat er nou allemaal in dat busje zat. Ja een busje vol blanken dat zien hun niet vaak dus ze bleven maar kijken, ze vonden ons zooo intressant. En wij zaten daar allemaal aaahhhh. We hadden nog wat eten en drinken dus die hebben we aan de kinderen gegeven! Blij dat ze waren echt zo'n mooi gezicht was dat! Toen de koffers weer goed vastzaten zijn we weer verder gereden. Toen we er eenmaal waren hebben we onze koffers naar onze huisjes gebracht en konden de andere meiden hun koffers gaan uitpakken. Wij moesten nog even wachten, omdat wij straks nog naar Rangala gaan. We dachten dat we alles uit de bus hadden gehaald, maar dat bleek niet zo te zijn. De tas van Judith ( onze coach) lag nog in de bus. Toen ze belde vertelde ze ook nog dat er een mobiel in de bus lag. Die bleek van Sascha te zijn.. We zouden is niet wat vergeten.. Maar gelukkig kwam hij terug gereden om hun spullen te brengen en kwam het uiteindelijk toch nog wel goed! Na dit alles zijn we met zn allen boodschappen gaan doen. Dit dachten we zo gedaan te hebben , maar is nog lastiger dan ik dacht.. We zijn ruim 1 uur bezig geweest. Toen we richting de supermarkt gingen zijn we met de tuk tuk gegaan. Nou ik voelde me net een koningin iedereen zwaaien als ze ons zagen zitten. Ook super leuke mensen daar in! Wij met zn allen hun beetje Nederlands leren. Echt gelachen toen. Nadat we onze boodschappen klaar hadden zijn we weer terug gegaan naar ons compound. Panda's paradise. Het is daar echt super mooi! Kan niet wachten totdat wij hier zitten! Nadat we alles opgeruimd hadden zijn we nog gezamenlijk uit eten geweest. Dit omdat dit de laatste keer was dat we dit met zn alles konden doen. Het eten was erg lekker en het was erg gezellig. In de avond hebben ik, Sascha, Amy, Jorine en Juul nog lang gekletst.
04-01-14
Na een paar dagen vroeg onze bed uit gemoeten te hebben konden we vandaag eindelijk uitslapen!! We moesten om half 12 verzamelen met zn allen. We hebben om half 11 met ons groepje afgesproken om gezamenlijk te eten. We hebben een ei gebakken wat erg lekker leek te zijn.. Ach ja ik ben ook een moeilijke eter maar bah bah wat was dat vies. Nederlandse eieren zijn toch echt 10000000x beter!!!! Maarja misschien wel goed voor mij om meerdere en andere dingen te leren eten, want ik zeik wel dat de eieren vies zijn, maar de meeste mensen hier kunnen dat niet eens eten.. Toen het tijd was en iedereen voor klaar stond en de tuk tuk er waren zijn we met zn allen weg gegaan. Consolate en Millicent waren er ook bij. Dat zijn de mensen waarmee wij contact hebben en waardoor dit allemaal mogelijk is. Hele aardige vrouwen waren dat!! We zijn langs mama ngina geweest wat er erg leuk uit zag, Joel amino school wat er ook erg leuk uit zag. Hier ga ik ook stage lopen ben benieuwd hoe dat is aangezien ik geen ervaring heb met lesgeven.. Maar ik heb er wel onwijs veel zin in, is weer wat anders dan poepluiers verschonen!! Ook zijn we naar een school voor gehandicapten geweest, zag er ook erg leuk uit. We waren vrij snel klaar met het bezoeken van onze stage. We hadden nu dus lekker een vrij dagje! Die hebben we goed benut, we zijn toen lekker met zn allen gaan zwemmen. Muziek aan en lekker wezen zonne en af en toe in het zwembad gesprongen heeeeeerlijk!! Het was al snel etenstijd en gingen we onze kookkunsten even laten showen. Nouja... dat ging meteen al fout want we hadden de kip niet uit de vriezer gehaald, heeeeel slim van ons.. Niet dus.. Maarja uiteindelijk dan geen kip gegeten, maar aardappels met erwtjes. We hebben de kip wel uit de vriezer gelaten en in de avond opgebakken. In de avond hebben we met zn allen gezeten en elkaar beter leren kennen. Het was echt super gezellig. De stroom is er wel 4 x uitgevallen toen en hebben we ongeveer 4 uur zonder stroom gezeten maar achh.. Tis Kenia en kaarsjes aan en wij redden ons wel!! Ik had echt niet verwacht dat we met zn allen zo goed met elkaar konden omgaan. Ik vind dit echt wel toff! En heb al helemaal zin in de weekenden dat we weer met zn allen zijn! Na een gezellige avond zijn we weer in ons bedje gaan liggen met de hoop dat de stroom aanging. Pikke donker was het dus wij met onze lampjes van onze mobiel overal op schijnen. Ongeveer half uurtje later ging de stroom gelukkig wel weer aan!
05-01-14
Nou vandaag gaan we dan eindelijk naar Rangala. Dat betekend niet meer op koffers leven!! YEAAAAH. We moesten om 10 uur met onze koffers voor klaar staan. Dat hebben we net gehaald. phieeeeuww. Wat een gehaast was dat zeg. We moesten toen nog wachten op Sammy die met zijn tuk tuk kwam om onze koffers mee te nemen. Het is best klein zo'n karretje dus ik dacht echt dat gaat nooit passen van 5 personen en daar dan ieder 2 koffers van.. Maar na wat gedoe paste het er toch allemaal uiteindelijk in. Daarna kwamen er nog 2 andere tuk tuk's en die hebben ons naar de bus gebracht die ons naar Rangala zou brengen. De reis van vandaag zou ongeveer 1,5 uur duren. We hebben de bus van half 12 gepakt en deze ging opzich wel optijd weg, paar minuutjes laten maar dat vond ik niet zo erg. Ik heb veel buiten gekeken en ook nog gepit. Ik was zo moe van deze dagen. Ik vond het eigenlijk best voorschut om midden in die bus te gaan slapen, maarja boeiend ik ken deze mensen toch niet. Ik heb lekker een half uurtje geslapen waardoor de reis ook weer sneller ging. We moesten nog wel toen we aankwamen een stuk lopen. Normaal gesproken zou ik dat echt niet erg vinden. Maar ik heb dus 1 dikke voet, wat erg pijnlijk is.. Pffff ik zal is niet is een keer niks hebben, maarja gewoon doorgaan en doorbijten. Toen we er dan helemaal waren kregen we de sleutels van het huisje. Ik kwam binnen en mijn eerste gedachte was, wat is dit groot. Ik had mezelf al helemaal ingesteld dat dit huisje erg klein zou zijn, maar dat viel reuze mee. Wel echt heel veel spinnen, maarja daar kan ik nog wel een beetje mee leven. In de huiskamer dan.. In mijn kamer heb ik ze even als een held gekild. Toen alle beesten weg waren konden we dan eindelijk onze spullen uitpakken. Wat een fijn gevoel zeg! Ik dacht eerst bah bah moet ik hier slapen, maar toen ik al mijn spullen uitgepakt had en de kamer die van mij ook echt met mijn spullen stond was ik er wel tevreden mee. Hier ga ik het wel doorhalen 6 weekjes. Foto van mijn mama en nancy erbij helemaal leuk om naar de kijken! Brieven van iedereen die ik gekregen heb er ook bijgezet zodat als ik zin heb die nog een keer kan lezen. We zijn voordat we onze koffers gingen uitgepakken nog wel langs onze stages's geweest. We zijn eerst langs de girlsschool gegaan, daar hebben we door de raampjes gekeken, omdat er niemand was en de school ook dicht was op een zondag. Daarna zijn we naar de boysschool geweest, daar was wel iemand en daar hebben we toen nog eventjes mee gekletst. Daarna zijn we naar de babyhome gelopen. Hier mag ik 6 weken stage gaan lopen. Mijn eerste opzicht was dat het erg mooi was, ik had het me zo niet voorgesteld! Wel echt alles word gedaan hier. Het is echt heel anders dan wat we hier in Nederland hebben. Maarja verschil moet er wezen. De mensen hier waren echt heel erg aardig!! Ze hadden eten voor ons klaargemaakt en dat was echt super lekker, eindelijk fatsoenlijk eten. Waar ik nog wel aan moet wennen is dat hier overal bij gebid word en dat ik ook moet zeggen dat ik altijd bid want anders zijn ze erg teleurgesteld en dat willen we natuurlijk niet hebben. Dusja maar beetje wat gedaan tijdens het bidden om hun vrolijk te houden en daarna lekker gaan eten! Om 5 uur zijn de andere meiden weer terug gegaan naar Kisumu. Na de koffers waren we nog niet moe en hebben we nog met zn allen een masker gedaan. Het was een gezellige avond en een goed begin in Rangala met zn allen. Daarna zijn we naar bed gegaan. Daarna nog best lang wakker gelegen omdat ik kapot bang was en ik en Amy allemaal dingen hoorden. We zaten ondertussen te appen naar elkaar. Als je daar nu zo aan terug denkt is het opzich wel grappig. Morgenavond zowiezo mijn deur opslot draaien is toch weer iets veiliger!
06-01¬¬¬¬¬-14
Vandaag is een spannende dag. Om 10 over 7 ging me wekker. Het is nu eindelijk zo ver 1ste stage dag in het buitenland. Ik ben echt zo benieuwd! Ik kwam om 5 voor 8 bij mijn stage. De rest van de meiden waren er ook bij want die hadden nog geen stage omdat die vandaag gesloten waren. Om 8 uur gaan ze iedere dag bidden. Dus ze begonnen. Ik dacht echt wauw, wat is dit. Een heel gezang kwam er uit. Vond het wel jammer dat het in hun taal was en ik het niet kon verstaan. Maar ik vond het opzich wel leuk klinken. Ik stond er zelf maar een beetje bij en deed net als of ik aan het bidden was. Ik weet echt niet wat ik allemaal moet zeggen dan. Ik deed alleen met Amen mee. Toen ze klaar waren met bidden begon ze alles uit te leggen. Ik had het eigenlijk echt heel erg leuk verwacht maar het viel me toch echt vies tegen. Ik kwam, hun gingen meteen de kinderen uit bed halen, wassen schone kleren aan doen en de fles geven. Na dit alles gingen ze weer liggen in bed. Hierna moesten we alles wassen, waardoor ik meer met de was bezig was dan met de kinderen. Alles gaat hier met de hand en hun zijn echt super snel, maar dat lukt mij niet hoor! Na dit lagen de kinderen van mijn groep te slapen dus moest ik de iets oudere kinderen helpen. Hun kregen hun eten. Dit vond ik iets leuker dan de kleinere kinderen. Na dit mocht ik een half uurtje om pauze. Toen ik weer terug kwam was het weer eigenlijk vrijwel hetzelfde. Ik begon met de was die ik op moest vouwen. Daarna mocht ik met de kinderen gaan spelen.. Ja heel leuk hoor met baby's zonder speelgoed.. Achja daar zat ik dan. Het was best snel 1 uur en toen had ik weer pauze tot 3. De kinderen gingen namelijk weer slapen en dan is er niks te doen op mijn stage. Toen het weer 3 uur was ben ik weer terug gegaan. Ik was toen niet als enige, Amy ging mee. We hadden geen vlees voor vanavond, dus we hadden besloten dat we kip gingen eten. Die moest alleen nog wel geslacht worden en jaa dat maak je niet iedere dag mee dus vroeg ik of ik dat mocht zien en dat vonden ze gelukkig goed! Ik eerst nog de kip geaaid toen die nog levend was en daarna is die hem gaan slachten. Het was echt vies om te zien maar dit maak je niet echt snel mee dus ik vond het wel echt vet! Dit moment vergeeet ik echt nooit meer. Toen dit alles klaar was moest ik nog 1 uurtje stage lopen. Ik heb toen met de kinderen gezeten en daarna fles gegeven. Dat ging vrijwel wel goed maar op het laatste het kindje had te snel zijn melk gedronken waardoor hij alles onderkotste. Gelukkig had ik een snelle reactie en zette ik het kind meteen rechtop waardoor er niks op mij kwam!! Om 5 uur was ik weer klaar met stage en ben ik weer naar de andere meiden gegaan. Daar hebben we beetje gezeten en daarna het eten gekookt. De kip was trouwens erg lekker!!!!! In de avond kwam er een jongen van de boyschool langs, hij vind het erg leuk om te tekenen. Vooral om het aan ons te laten zien dus hij kwam een tekening brengen en even met ons kletsen! Erg leuk was dat. In de avond heb ik nog eventjes met mijn schatje gebeld!! Nou ik ben weer helemaal vrolijk en kan goed deze week door! Zo nog even een peukie doen met de meiden en dan toch wel echt mn bed gaan opzoeken.. Hoop dat ik meteen kan gaan slapen morgen weer een drukke dag voor de boeg.
07-01-14
Vandaag mijn 2de stage dagje. 1ste stage dag viel erg tegen dus ik had er niet zoveel zin in. Ik was wel erg blij dat Sascha mee ging met mij en dat ik nu niet alleen hoefde. We kwamen al iets te laat binnen want ze waren al aant het bidden. Dus wij gingen er snel bij staan en probeerden nog een beetje mee te doen. Toen ze klaar waren begonnen we met de dag. Ik stond gisteren op de groep met de kleine kinderen, maar dat beviel me niet zo dus ik had aan de zuster gevraagd of ik vandaag op een andere groep mocht staan. Ik mocht nu bij de groep babyhome. Die kinderen zijn al iets groter en kunnen al veel meer dan de andere kleintjes. Dit trekt me erg aan en ik was ook echt blij dat ik op die groep mocht gaan staan. We mochten alleen niet met zn 2en staan op 1 groep dus ging Sascha naar de kleintjes om daar 1 dag te staan. We begonnen weer met wassen van de kindjes en de fles geven. Daarna de bedden verschoond. De kinderen toen laten spelen en zijn wij zelf de was gaan doen. Toen dat klaar was mocht ik weer om pauze. Na de pauze waren hun nog koffie aan het drinken dus gingen Sascha en ik de was ophangen om ons toch nog wat nuttig te maken. Toen dat klaar was zijn we weer naar de kinderen gegaan en hebben ze weer verschoond en een fles gegeven daarna mochten ze naar bed. Wij hadden dan weer pauze tot 3 uur. We hebben in de pauze een beetje gerelaxd en een middag dutje gedaan. Dat had ik wel even nodig toen. Ook gelijk even nicotine genuttigd want dat heb ik wel nodig nu. Toen de pauze voorbij was gingen we weer terug en gingen we de kinderen uit bed halen. We hebben ook de was nog opgevouwen de kinderen eten gegeven en nog met de kinderen gespeeld. Ook hebben we veel foto's gemaakt die ook erg leuk zijn!! We hebben zelf onze bellenblazer meegenomen om toch nog iets leuks te kunnen doen met de kinderen. De kinderen vonden het erg leuk en riepen de hele tijd 'ballon'!! Echt leuk om te zien. Toen wij weg liepen gingen de kinderen zelfs huilen omdat ze niet wilde dat wij weggingen, dat vond ik wel zielig. De tijd ging best snel vandaag en de vrouw waarbij ik stond was ook echt heel aaardig! We hebben haar al ontmoet toen we in Kisumu waren dus dat was weer een voordeel. Ook stiekem sigaretten geven aan der, want dat vraagt ze steeds. Niemand mag het weten dat ze rookt dus vind het wel leuk om alles stiekem te doen. Ga ook zeker een keer een peukie met der roken! Toen de dag weer voorbij was zijn we weer naar ons huisje gegaan en hebben we gekookt en afgewassen. Voorderest hebben we een relax avondje gehouden. We hebben de film pitch perfect gekeken, echt een hele leuke film! Net mn mammie weer gesproken en zo nog even sigaretje roken en gaan slapen. Morgen weer een drukke dag en natuurlijk niet te vergeten mn pappie is dan jarig! Wat worden ze toch snel oud och och.. Wel jammer dat ik er niet bij kan zijn maar gelukkig kan ik bellen! Deze dag was gelukkig beter op stage dan gisteren dus daar was ik wel echt blij om, ik ga ook zeker veel langs de andere stage's. Het is bij mij toch wel vaak hetzelfde dus wil ook graag andere dingen zien!


08-01-14
Aaah wat lach ik heerlijk te slapen toen de wekker ging. Vandaag weer een dagje stage. Ik had er al wat meer zin in dan de eerste dag. Ik ging vandaag iets vroeger als gisteren omdat ik toen midden bij het gebed kwam aanlopen. ik was vandaag ruim optijd en ging nog even met de rest zitten. Toen werd alles weer voorgelezen en besproken wat er vandaag moest gebeuren. Daarna gingen ze het gebed doen ik wilde al weer naar achteren lopen om dan niet in het zicht te staan. Dit omdat ik me erg ongemakkelijk voel als hun staan te bidden en ik niet weet hoe of wat ik moet doen. Maar vandaag lukte het me jammer genoeg niet ik moest vooraan staan... Fack dacht ik, gelukkig stond er nog 1 iemand voor mij dus kon ik kijken wanneer ik het kruis moest maken. Na het gebed zijn we weer begonnen en heb ik mijn ritueel van de andere dagen weer gedaan. Ik heb nu alleen wel minder met de was gedaan en meer met de kinderen gespeeld. Echt 2 kinderen zou ik zo mee naar huis willen nemen! Wat zijn die lief zeg, en maar kroelen dat is het enige wat die 2 willen!!! Daarmee ben ik al weer helemaal verkocht hee!!!! ik vind het soms wel lastig hoe ze met de kinderen omgaan. Als ze dan een kind in bad stoppen gaat het echt ruw en bij ons is allemaal heel voorzichtig, geen water over het hoofdje dit en dat. En hier pakken ze het kind bij 1 armpje op en nemen ze het zo mee. Wel merk ik dat de kinderen nu al aan mij gehecht zijn, elke keer als ze huilen en ik ga bukken lopen ze naar mij toe om getroost te worden! Zoo lief vind ik dat. Dat is vooral bij 1 kindje zo en dat ik ook echt mijn lievelingskindje. Gabriel, zo heet ze, echt als ik haar mee kon nemen zou ik dat zoo doen!! Wel zit ik als ik op stage en met de kinderen speel na te denken wat er later nou met ze gaat gebeuren. Als ze niet geadopteerd worden moeten ze weer terug naar hun vader... Ik hoop zo dat er genoeg mensen zijn die hun mee kunnen nemen en een goed leven kunnen geven. Wel heb ik vandaag met de andere de was opgevouwen. Ze zaten allemaal naar mij te kijken hoe ik aan het opvouwen was dus ik keek zo omhoog en hun allemaal lief lachen en zeggen dat ik heel erg goed kon opvouwen! Echt heel lief vond ik dat. Ook zijn de mensen daar nu veel liever en praten ze ook steeds meer met me. Vandaag was mijn stagedag ook weer zo om. In de avond hebben we weer gekookt. Aardappels met rijst. Jaajaa, ik eet nu heel veel rijst, wie had dat nou ooit bedacht? In de avond heb ik nog even met mn papa gebeld want die was jarig! Voorderest alleen maar een giegel avond gehad met de meiden en een tufwedstrijdje gehouden met Amy. Ik had weer is 1 van mijn drukke buien.. Kortom leuk dagje dit en veel gelachen, mijn buikspieren zijn ook weer getraind vandaag, haha!
09-01-14
Vandaag heeeel moeilijk uit mijn bed gekomen, pff waarom ben ik nou weer een avondmens en geen ochtend.. Maargoed wel met een leuk vooruitzicht, vandaag tot 5 en dan lekker weeekenddd!!!! Me dagje op stage ging opzich wel goed. Alleen er was 1 kindje ziek dus daar mee moesten ze naar het ziekenhuis. De ochtend was gewoon zoals alle ochtenden. Lekker snel voorbij. Maar ik kwam terug van mijn pauze en er stond niemand. Dus ik ging maar een beetje met de kinderen spelen. Lekker kroelen met die lieve kindjes, aaaahwwww!!! Het duurde me alleen wel te lang dus ik ging eventjes een rondje lopen, kijken of ik de vrouw kon vinden die bij mij op de groep staat. Ik kwam wel andere tegen dus ik vragen waar ze was. Toen zeiden ze dat ze nog steeds in het ziekenhuis was. Hmm, ik weer terug lopen en vragen wat ik kon gaan doen. Zei er 1 iemand ja, ga de kinderen maar verschonen. Ik dacht bij mezelf jaa, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Die luiers zijn niet zoals in Nederland... Ik nog maar een paar rondjes lopen en vragen of er iemand mij kon helpen. Die vrouw lachte wel lief naar me maar volgens mij snapte ze mij niet dus ik ging weer weg. Ik dacht jaa wat moet ik nu, dus ik liep naar de zuster. Ik zei dat ik alleen stond en niet wist wat ik moest doen. Toen vertelde ze dat ze iemand zou regelen, en jaa hoor gelijk 3 man in de kamer.. Die luisteren echt goed naar haar, maar ze schijnt ook erg streng te zijn en niet zo goed voor het personeel. Ik voelde me toen ook niet echt fijn dat ik het tegen haar moest zeggen, maar ik wist echt niet wat ik anders moest doen en die kinderen moesten wel verschoond worden en eten krijgen dusjaa.. Het was al snel weer 1 uur en toen had ik weer 2 uur pauze. In mijn pauze hebben we weer een kip laten slachten. We hebben nu al 2 dagen geen vlees op en daar hadden we toch wel heel erg veel zin in!!! Ik kon de vorige keer geen foto's maken omdat ik mijn mobiel toen niet bijhad. Dus dacht ik, ik film het dit keer wel even. Voor de liefhebbers in Nederland die het ook willen zien haha! Om 3 uur ben ik weer terug naar mn stage gegaan, noujaa.. Iets later want het stond keihard te regenen. Ik loop naar mijn stage en de deur zit dicht, dus ik naar achteren rennen en die deur zat ook opslot. Intussen al helemaaal natgeregend dus ik ging maar weer terug naar ons huisje om me eigen om te gaan kleden. Daarna ben ik weer terug gegaan, maar toen heb ik aangeklopt. Gelukkig deed er al snel iemand open en zat ik vrijwel meteen droog. Ik ben toen weer de was op gaan vouwen en daarna de kinderen gaan verschonen en nog met ze gespeeld. Wat ik wel 1 nadeel vind is dat de mensen hier vragen om spullen. De vrouw waar ik mee samenwerk is echt een schat van een vrouw, maar dan vraagt ze of ik naar Kisumu ga. Zeg ik jaa, zegt ze ooh kan je dan dit en dit voor me meenemen. Ik kan dan weer geen nee zeggen, maarja weet nog niet of ik het ga doen.. Als ik het nu doe, dan blijft ze vragen.. Ik ben vandaag wel eerder naar huis gegaan, zodat ik lekker iets vroeger weekend had en nog mee kon helpen met de kip. In de avond hebben we dus heerlijk gegeten, alleen de rijst was een beetje mislukt. Ook hadden we veeel te veel gemaakt dus hebben we het aan de mensen hier gegeven! Zijn die ook weer blij!! Ook lopen hier veel kinderen los, dus wij waren een sigaret buiten aan het roken en kwamen er een paar van de kinderen die hier wonen. We dachten we geven ze een ballon. Helemaal blij waren ze, ook hadden we muziek aan staan en daar gingen ze helemaal op mee dansen, super schattig om te zien!!! De mensen hier op het compound zijn erg vriendelijk en helpen je overal bij echt zo leuk om te zien! Nu zijn de meiden een enge film aan het kijken, mama heet het. Ik hou daar niet zo van heb heel even gekeken, maar is toch echt niks voor mij.. Ik ben dan zo bang dat ik dan niet in slaap kom vanavond dus vandaar dat ik dacht ik ga mijn verslag schrijven over vandaag en gisteren. Morgen lekker kunnen uitslapen en dan naar Kisumu voor een leuk weekendje met de andere meiden! We gaan een boottocht maken en naar Els. Dat is een gehandicapte vrouw die heel veel dingen doet voor anderen. Dus ik ben benieuwd wat dat gaat worden. ook gaan we natuurlijk gebruik maken van het zwembad die daar zit in Kisumu op ons compound. Ook moeten we erg veel boodschappen inslaan zodat we niks te kort komen, dus een druk maar een leuk weekendje voor de boeg!!!!

  • 13 Januari 2014 - 20:13

    Iris:

    Hoi Amanda.

    Ook jou stuk is leuk om te lezen!
    Veel succes op je stage.

    Gr. Iris van Herpt

  • 13 Januari 2014 - 21:21

    Monique:

    Super reisverslag Amanda!
    Echt iets voor jou eerst de kip kussen en dan slachten!!

    Ik ben blij dat je het zo naar je zin hebt!!
    Geniet ervan!

    groetjes en een dikke kus!
    Monique

  • 17 Januari 2014 - 13:05

    Jantine Vervloet:

    Hoi Amanda,

    Meid, wat een verhalen. Dat is nogal wat anders dan Kadeplein 3!

    Goed om te lezen dat je het erg naar je zin hebt met de kinderen, want daar gaat het natuurlijk om!

    Nog veel plezier en ik ben benieuwd naar je volgende belevenissen.

  • 17 Januari 2014 - 15:46

    Gerda:

    Sooo wat kan jij schrijven! Ja t is allemaal iets anders dan hier en ik begrijp goed dat alles ook veel vermoeiender is. Veel plezier en succes in Rangala,

  • 02 Februari 2014 - 10:17

    Ankie Van Der Vliet:

    hoi Amanda,

    wat een leuk, gezellig verslag zeg!!!!

    fijne tyd nog!!!!

    groetjes Ankie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Rangala

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

27 Januari 2014

Kenyan experience

27 Januari 2014

Kenyan experience

10 Januari 2014

Mijn eerste week in Kenia
Amanda

Actief sinds 18 Nov. 2013
Verslag gelezen: 395
Totaal aantal bezoekers 6645

Voorgaande reizen:

18 November 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: